Nog zes dagen en dan is het zover! - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van Marleen Witteveen - WaarBenJij.nu Nog zes dagen en dan is het zover! - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van Marleen Witteveen - WaarBenJij.nu

Nog zes dagen en dan is het zover!

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

13 Februari 2015 | Nederland, Nijverdal

Over een kleine week is het dan zover! Tot half juli zal ik samen met twee klasgenootjes, Lotte en Lisanne een klein half jaar gaan studeren/stagelopen In Lissabon en hopelijk blijft er natuurlijk ook nog genoeg tijd over voor leuke dingen!
We vertrekken aankomende donderdag de 19e en pas dinsdag de 24e zal onze minor echt beginnen. We hebben dus een paar dagen de tijd om de stad te verkennen en we kunnen eventueel nog wat dingetjes regelen.

Tijdens mijn verblijf in Lissabon zal ik de minor zorg 2.0 volgen. Er wordt van ons verwacht dat we in twee verschillende zorgsettingen stage gaan lopen en dat zal de eerste 9 weken in ieder geval in het ziekenhuis zijn. Wij zullen onze ''stage'' goed moeten doorlopen, door aan verschillende criteria te voldoen, deze criteria komen overeen met mijn vorige stage bij de jeugdgezondheidszorg. Dus ik weet ongeveer wat de verwachtingen zijn, dit is echter wel een andere setting en cultuur. Daarnaast moeten wij ook vijf opdrachten voltooien om de praktijk tot een goed einde te brengen en er wordt van ons verwacht dat we twee essays gaan schrijven over twee van deze onderwerpen: extramuralisering/ambulantisering, zorg op afstand met behulp van de ICT, preventie, empowerment: het ondersteunen van autonomie en zelfzorg en tot slot interculturele zorg. We zullen met behulp van Engelse artikelen erachter moeten zien te komen hoe deze onderwerpen tot hun recht komen in Lissabon. Een hele uitdaging... Wanneer we weer terug zijn uit Lissabon wacht ons hier in Nederland nog een tentamen klinisch redeneren waar we in Lissabon zelfstandig mee aan het oefenen gaan en hopelijk zo onder de knie krijgen. De studenten die in Nederland deze minor volgen zullen hiervoor lessen bijwonen, dit is voor ons niet mogelijk, maar wij kunnen, wanneer we tegen problemen aanlopen contact zoeken via skype met onze docenten.

Als het goed is zijn alle formaliteiten geregeld en zijn wij wat dat betreft klaar voor vertrek. We zijn gisteren op pad geweest voor een uniform en hebben natuurlijk een leuk uniform uitgekozen met oranje strepen. Nu rest alleen nog het inpakken van mijn koffer en een afscheidsfeestje!

Bij aankomst in Lissabon zullen we pas te horen krijgen waar we precies gaan stagelopen en hoeveel dagen en uren dit in beslag zal nemen. Nog eventjes afwachten dus...

Ik heb er in ieder geval veel zin in en zal jullie via deze weg op de hoogte houden over alle ontwikkelingen en avonturen!

P.S. mocht je willen skypen, mijn skypenaam is: marleen.witteveen

• 17 Februari 2015 - 22:57

Hetty :

een hele goede vlucht samen gewenst, en veel stageplezier dames

• 25 Februari 2015 - 00:31

Fan Witteveen:

he marleen heb je het naar je zin daar in Lissabon en geniet je ervan of is het alleen maar hard werken dikke knf van ons allemaal